Khamis, 3 Disember 2009

KHASIAT BUAH BETIK



Buah betik biasanya dianggap sebagai buah tradisional, ada yang kurang suka kerana aromanya kurang menarik. Padahal buah betik ini mengandung banyak zat gizi dan juga memiliki cukup banyak khasiat untuk kesihatan. Beberapa khasiat buah betik :

1) Kulit melupas kerana panas terit atau potong-potonglah kulit buah betik.
Ambil getahnya dan letakkan ke kulit yang melupas. Biarkan selama sehari semalam. Bila bahagian yang melupas cukup luas, buah betik dapat diparut dan isi buahnya ditempelkan.

2) Malaria dan demam.
Petiklah daun betik muda dan tumbuklah hingga menjadi setengah gelas, tambahkan air 3/4 gelas dan sedikit garam. Perah campuran itu dan sebatikan. Cairan ini diminum 3 kali sehari dengan dos yang sama. Lakukan 5 hari berturut-turut.
3) Digigit ular berbisa.
Ambillah 5 jari akar pepaya. Bersihkan dan tumbuk hingga halus. Tempelkan pada bahagian yang terkena gigitan dan balutlah. Gantilah 2 kali sehari.

4) Beruban sebelum waktunya.
Ambillah 30 biji betik dan digoreng, lalu tumbuk hingga halus. Campurkan dengan 1 sendok minyak kelapa. Gosokkan pada kulit kepala yang beruban.

5) Cacing gelang.
Sediakan 2 sendok biji betik. Giling halus-halus dan 1/2 air panas, lalu tambahkan 1 sendok madu. Minumlah cecair ini panas-panas.

6) susah buang air.
Setengah tangkai daun betik ditambah 10 lembar daun kacang panjang dan 6 tangkai daun sengkong dicuci bersih. Tumbuk bahan tersebut hingga halus. Kemudian ditambah 1/2 air masak dan diramas. Tambahkan 1 sendok madu, perah dan letakkanlah bahan tersebut. Larutan ini diminum 1-2 kali sehari.

7) Khasiat lain (menyembuhkan sakit pencernaan/buang air besar yang tidak teratur, dan merangsang nafsu makan)
Buah betik apabila matang dikonsumsi dalam keadaan segar atau sebagai pencuci mulut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan